Hvězdami obsazená satira na Netflixu mě donutila k zamyšlení a také jsem se u ní zasmál, což jsou dvě ingredience, které se už dneska ve filmech zase tolik nevidí, a tak mohu po delší době napsat příspěvek do rubriky filmů pro inspiraci. Děj se točí okolo komety, která se má srazit se Zemí a vyhubit lidstvo. Nečekejte však akční scifárnu, ale celkem věrohodnou sociální kritiku plnou politikaření, mediální manipulace, infotainmentu, populismu nebo nekonečného zpochybňování vědeckých faktů. Divákovi nejspíš okamžitě dojde, že jde vlastně o alegorii na koronavirus. Zajímavé je, že nápaditý scénář by možná před dvěma lety ani nikoho nenapadl, kdyby se nestal součástí naší živé reality.
K zemi hleď / Don't Look Up (ČSFD: 77 %)
Režisér Adam McKay si v Don't Look Up (2021) bere na paškál rozdělenou společnost, konzervativce a liberály, vzdělance a nevzdělance, vědce a populární hvězdičky, politiky i světové vizionáře. Neschopnost lidstva držet se faktů a poslouchat vědecké autority vede k jeho pomalé zkáze. Ústřední dvojice astronomů Leonardo DiCaprio a Jennifer Lawrence vedou marný boj s mediální manipulací, jejich varování jsou neustále zlehčována, mediální agenda je řadí na konec zpráv za zpěvačku Arianu Grande.
"Tohle zasáhne celou planetu." – "Já vím, ale je to až moc stresující."
Nelítostný boj o diváckou pozornost vede k tomu, že vše důležité je upozaděné a na povrch se dostávají jen plytké a povrchní informace. Vědecké kapacity tak zastiňují spíše excentričtí lidé, kteří se snaží na mediálním tématu zviditelnit, posbírat lajky a vydělat peníze. PR týmu okolo samotné prezidentky USA v podání Meryl Streep nedlouho po obdržení zásadní informace také dojde, že se smrtící komety lze vytěžit balík peněz i voličských preferencí, a tak se záchranná mise nesmyslně prodlužuje.
Jasná paralela s pandemickou situací je místy děsivě přesná, přestože se neustále drží nadhledu a vtipu. Najdeme zde ovšem spoustu dílčích témat, které jsou chytře zakotveny mezi řádky. Patří sem klimatická krize, rasismus, fake news a problematika sociálních sítích, intervence nadnárodních soukromých společností do státních záležitostí a obecně lidská hamižnost a ztráta hodnot i etických hranic.
Ne všechno musí znít skvěle, chytře, kouzelně a zábavně. Někdy potřebujeme prostě věci říct a potřebujeme je hlavně slyšet.
To vše je zaobaleno do vcelku dlouhého, ale plynulého originálního kabátku s promyšlenými dialogy a úchvatnými hereckými výkony, včetně například Cate Blanchett v roli umělé moderátorky zpravodajství. Možná jsou to právě filmy, které dokážou v divákovi vyvolat pochyby o všech a o všem, které utkvějí nejdéle v paměti. Ačkoli snímek američtí kritici odsoudili mnohem více než ti evropští, zřejmě i to je důsledek píchnutí do žhavého a bude třeba ještě nasadit určitý odstup.
Nevíte, na co se podívat a chtěli byste tipy na něco, co má hloubku? Nakoukněte také do rubriky Filmy a seriály, kde je spousta doporučení.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatMyslím, že paralela s covidem je tam zřejmá dost, ale samozřejmě se to dá zobecnit na jakýkoliv globální problém. Aktivita Leonarda DiCapria je mi známá a vím, že i zasahoval do scénáře kvůli své angažovanosti v otázkách změny klimatu. Přesto moje interpretace zůstává neměnná. :-)
VymazatDíky za komentář, zdraví Jerry
Souhlasím s Jerrym, paralela na covid je tam zřejmá. Navíc v článku nepíše, že je to to jediné, čeho se film dotýká. Naopak to interpretuje podle mě celkem trefně.
Vymazat