středa 26. června 2019

Co je evergreen aneb o věcech, které nikdy nestárnou

0

Evergreen je v překladu něco "stále zeleného" čili to, co jen tak nezvadne a neusychá. Evergreenem může být třeba známá písnička, která se neustále opakuje v rádiích už dlouhé desítky let a pravděpodobně z nich ani jen tak nevymizí. Čím dál častěji se však evergreen pojí také s textovým obsahem, o kterém bych vám chtěl dneska něco povědět, protože ať už píšete nebo cokoliv tvoříte, je přeci důležité nestát se "rychlokvaškou", tedy něčím, co zažívá jen svých pět minut slávy a pak nadobro odtančí ze scény.

Obsah, který nikdy nestárne


Zamysleli jste se někdy nad tím, proč některá umělecká díla nestárnou a lidé se k nim vracejí v průběhu věků, oslovují všechny generace a jsou vlastně neustále aktuální? Možná že právě to anglické slůvko evergreen je tou kouzelnou přísadou, která vytváří z děl něco, co překoná drtivé bariéry času. Bariéry času mám rád, protože dokážou rozdělit zrno od plev.

Moje nejoblíbenější knihy jsou evergreenem. Nikdy nestárnou. Mohou v sobě nést příběh, který je zakotven místem a dobou, ale příběh v evergreenových dílech se vlastně obvykle dá jednoduše zasadit metaforicky i do dnešních dob. Neboť historie se velice často opakuje a lidské zkušenosti v oblastech vztahů, psychologie či politických machinací zažíváme my, ale zažívali je i naše babičky a dědečkové. 

Čím univerzálnější dílo, čím metaforičtější, několika způsoby interpretovatelné nebo snadněji pochopitelné, tím jednodušeji se stane evergreenem.

Psát stylem evergreenu se snažím i já na svém blogu. V marketingové komunikace snad už proto existuje i spojení "evergreen content" (nikdy nestárnoucí obsah), který je přitažlivý také pro internetové vyhledávače. Pokud totiž píšete o tématech, která budou lidé vyhledávat kdykoli – nejsou tudíž cíleně konkrétní a aktuální – je pravděpodobné, že si přečtou i některé starší články či publikace. Myslím, že snem každého autora je, aby jeho dílo neupadlo v zapomnění a aby bylo užitečné i léta po svém vydání.

Nestárnoucí témata


Když jsem psal svou první knihu, přemýšlel jsem, jaká témata provází lidstvo po celou historii. Je kniha, kterou by si přečetl náš vzdálený předek a která by dala něco i nám? Logicky se nabízejí náboženské texty, na něž se lidé spoléhali v otázkách každodenní životní filozofie (nebo každodenního dogmatu). Nestárnoucí texty jsou podle mě vždycky trochu filozofické, pojednávají o způsobu života, o našich hodnotách, víře nebo fungování společnosti.

Při psaní se tedy často ptám: Je možné, aby se s tím, o čem píšu, mohli ztotožnit také mí čtenáři? V čem jsme všichni stejní? V čem se odlišujeme? Co nás všechny nejvíce zajímá? Nakonec jsem sepsal všechna tahle témata a rozhodl jsem se je všemožně sesumírovat. Vznikly tak kapitoly a rubriky o lásce, o smyslu života, o štěstí, o bohatství, o úspěchu, o zdraví, o společnosti, o strachu, o svobodě, o vesmíru nebo o smrti. 

Životní filozofie se dotýká nás všech a její utváření je evergreenem nejen našeho života, ale i života všech ostatních.

Shrnutí znaků evergreenu

  • je vždy relevantní bez ohledu na dobu a místo
  • přežívá zkoušku časem, neupadne v zapomnění
  • nevyžaduje změny a úpravy
  • jde o témata, která zajímají lidi neustále

 

Příklady evergreenu

Evergreenem mohou být nejrůznější návody a příručky typu "jak na to", texty obsahující nejčastější otázky a odpovědi, vysvětlovací a naučné informace (slovníková hesla, definice, terminologie), obecné úvahy a filozofie, life-style, všemožné statistiky, seznamy nebo témata, která se každou sezónu opakují. Přestože se snažím psát všechny své články stylem, aby byly "časuodolné", vybral jsem pětici, která by mohla být takovým typickým příkladem:

 

Co vlastně očekáváme od evergreenu


Lidé na internetu nejčastěji vyhledávají články a témata, kde se dozví nějaké rady či návody, případně kde se dozví faktické informace. Lze tedy předpokládat, že všemožné encyklopedie jsou mnohem většími evergreeny než třeba kdejaký román. Faktické a vysvětlovací informace se totiž mění jen velmi zřídka. Od evergreenu očekáváme, že nás něco naučí, v něčem nám pomůže, v něčem nás třeba motivuje a poradí. Zasel bych proto jednoduché pravidlo: "Tvoříme-li, snažme se být i užiteční." 

Jiný typ evergreenu je emocionální. Vracíme se k takovým písním, které dokážou obecně reflektovat naše emoce. Ty nejoblíbenější písně jsme schopni pouštět si v opakujících se situacích, například jsme-li smutní, nebo naopak veselí. A u Imagine od Lennona se zase můžeme kdykoliv zasnít. Není to úžasné, když se máme stále k čemu vracet a nikdy nejsme zklamáni? 

A kdoví, možná takovým evergreenem nemusí být jen umělecký obsah, ale můžeme si vybudovat obsah svých životů tak, abychom byli obklopeni lidmi, ke kterým se vždy rádi vracíme; činnostmi, které nás nikdy nepřestanou bavit a věcmi, jejichž hodnota je nevyčíslitelná, protože souvisí s hodnotami, k nimž se celý život upínáme.   
Author Image

Kdo je Jerry Writer
Toulám se světem médií, tvůrčího psaní, sociálních sítí, literatury a životní filozofie. V životě je pro mě důležitá kreativní činnost, při které mohu svobodně realizovat své nápady a předávat inspiraci nebo druhé motivovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat