To, co dělá dobré příběhy dobrými příběhy, jsou dobré konflikty. Narativní konflikt je základní složkou každého děje. Ještě před psaním jakéhokoli textu se autor většinou rozhoduje, co budou dané postavy řešit za problém a jak k němu budou přistupovat. Obecně lze říci, že všechna narativní díla, ať už literární nebo filmová, v sobě obsahují některý z těchto osmi vyprávěcích konfliktů.
- Hrdina versus hrdina – Základní konflikt mezi dvěma osobami (jde o konflikt interpersonální). Může se jednat o typický konflikt mezi klaďasem a záporákem, ale může jít třeba i o konflikt mezi dvěma přáteli, kteří usilují o stejnou ženu.
- Hrdina versus jeho nitro – Hrdina bojuje se svými pocity, rozhoduje se například mezi rozumem a citem, mezi morálkou a pragmatismem, čelí psychickým nástrahám nebo důležitým rozhodnutím ve svém životě.
- Hrdina versus společnost – Typický konflikt pro různé vyvrhele a outsidery. Hrdina může bojovat s institucemi, se zákony, s tradicí, s kulturou, se společenským trendem nebo statusem quo.
- Hrdina versus osud/Bůh – Tento universální konflikt spočívá v tom, že hrdina bojuje s něčím nehmatatelným, určitou nástrahou, která mu je předurčena nebo s bohy, kteří nad ním mají kontrolu.
- Hrdina versus příroda – Hrdina může být ztracen v džungli nebo v horách a bojovat o přežití, případně přežívat na pustém ostrově. Jeho nepřítelem jsou především přirozené nástrahy přírody a fyzikálních zákonů.
- Hrdina versus technologie – Zvláště v novodobých dílech se rozrostl konflikt člověka s technologií, mohou sem patřit různá utopická a dystopická díla nebo scifi z budoucnosti, kde člověk bojuje proti strojům.
- Hrdina versus nadpřirozeno – Sem patří různí duchové, mimozemšťané, upíři a vlkodlaci; mohly by sem spadat také konflikty ze světa fantasy.
- Dvě esence v kontrastu – Zvláštním typem jsou různé abstraktní konflikty, které jsou založené na určitém kontrastu; oheň versus led, energie versus energie, genderově mužství versus ženství, dvě personifikované instituce proti sobě... jde zkrátka o konflikty, kde není jasně vymezený hrdina, čili se často může jednat také o konflikty lyrické.
Příběhy samozřejmě nemusejí obsahovat vždy jen jeden typ konfliktu, ani tomu tak obvykle není. Aby byly zápletky zajímavější, často se jich tvoří hned několik, jsou spletité a hrdina jimi musí všemi projít, aby mohl dojít k nějakému závěru.
Zajímáte se o tvůrčí psaní? Přečtěte si také zdarma můj e-book Psaní o tvůrčím psaní, který je složený z článků z mého blogu.