Ať už jste spisovatelé nebo blogeři, správci sociálních sítí, copywriteři či prostě podnikatelé, kteří se snaží nabízet konkrétní produkt, vždy je nutné myslet na cílovou skupinu, ke které vaše sdělení doputuje. V angličtině se cílové skupině říká "target group", je to tedy skupina, která nám slouží jako terč naší komunikační strategie, který se snažíme co nejpřesněji zasáhnout. A proč je důležité mířit a nestřílet jen tak náhodně?
Nikdy se nezavděčíte všem
Řekl bych, že základním moudrem, ze kterého bychom měli vycházet, je to, že se nikdy nezavděčíme všem. A můžeme se snažit, jak chceme. Vždy se najdou kritici nebo lidé, kteří mají jiné názory, jiné pohledy na svět nebo se jednoduše zajímají úplně o něco jiného. Zpravidla to bývá tak, že kdo se snaží zavděčit všem, se nakonec nezavděčí nikomu.
Řekněme, že si chceme vybudovat nějakou čtenářskou komunitu. Z mého pohledu to jsou zejména čtenáři, které by mohly oslovit moje knihy nebo články na zdejším blogu. Základní věcí tedy je ujasnit si, o čem píšeme nebo čemu se věnujeme, a nabízet to někomu, kdo o to má zájem. Není nic horšího, než když vám vnucuje někdo věc, kterou nechcete.
Vaše potenciální publikum se může stát celkem jednoduše fanouškovskou základnou. Existují weby nebo firmy, které se prezentují způsobem, který oslovuje co největší masu čtenářů. Jsou to především weby, které se zaměřují na nejnižší lidské pudy (šok, strach, násilí, sex, clickbaity) za účelem návštěvnosti, klikání na odkazy či zakoupení produktu. Potíž je v tom, že tato všeobecná strategie vám třeba přinese mimořádnou čtenost, ale nepřivede k vám stálou a loajální čtenářskou základnu. Lidé nejsou hloupí a nevrací se na weby, které je mnohokrát zklamali v informativnosti.
Jak vytvořit cílovou skupinu
Jak už jsem psal, základním pilířem je si uvědomit, komu jsou vaše zprávy určené. Já jsem si určil takovou skupinu lidí, která se zajímá stejně jako já o tvůrčí psaní nebo životní filozofii. Věřte mi, zaručeně nejlepší je zaměřit se na skupinu lidí, která je vám nejpodobnější, protože takovou skupinu můžete dobře poznat. Můžete být i v naprosté menšině, ale čím více jste konkrétněji zaměření, tím stabilnějšími a důvěryhodnějšími se stanete.
Samozřejmě dalším základním pilířem je to, zda nabízíte kvalitní obsah. Může vám k tomu posloužit moje úvaha na téma, jak psát efektivní články. Pokud budou čtenáři vědět, že nabízíte něco originálního, tím spíš se k vám budou vracet. Je to běh na dlouhou trať a kolikrát vám bude připadat, že je vaše snaha zbytečná. Loajální čtenáři se získávají mnohem složitěji než ti, co spontánně klikají na odkazy, aby jen přejeli stránku a zase co nejrychleji odešli.
Ale přestože je kvantum loajálních čtenářů výrazně nižší, nakonec je to nejdůležitější složka vaší komunity. Osobně si nejvíce vážím lidí, kteří můj blog navštěvují opakovaně, zanechávají komentáře nebo mi píšou do zpráv své názory. Znamená to, že jsem jim určitým způsobem stál za pozornost. Je úžasné, když budujete takovou komunitu lidí, která vám svou pozornost ráda věnuje, stejně jako čas strávený čtením vašich textů.
Segmentace čtenářů
Segmentace, neboli rozvrstvení, vašich čtenářů může být různá. Nejlepší je podle mě zaměřit se na názorovou podobnost, tedy určitou psychosociální složku. Lidé, kteří uvažují podobně jako vy, budou pravděpodobně také vašimi konzumenty. Dále se můžete řídit třeba složkou geografickou – cílíte na lidi, kteří žijí jen v Praze, v blízkosti vašeho bydliště nebo naopak v zahraničí? Demografická segmentace vám zase pomůže v tom ujasnit si, na jakou věkovou skupinu cílíte, na jaké pohlaví, jak jsou vaši průměrní čtenáři vzdělaní, jaké jsou národnosti, jaký mají životní styl nebo postavení ve společnosti.
Myslíte si, že takové rozvrstvení je zbytečně složité? Věřte, že to možná složitě zní, ale je to vlastně úplně jednoduché. Vtip je v tom zkrátka co nejpřesněji určit vašeho "normálního" čtenáře a do takového čtenáře se vcítit.
Zkuste se vcítit do svých čtenářů
Řada lidí myslí jen na sebe, a to i v marketingu, což je taková školácká chyba. Myslím si, že každý autor by měl být obohacen skromností a empatií. Když se totiž snažíte prosadit, bez vašich čtenářů a komunity to zkrátka nepůjde. Nevyřešíte to ani tím, že si své čtenáře koupíte různými reklamními kampaněmi, speciálními nabídkami nebo soutěžemi.
Co vzniká příliš rychle a co se nebuduje, obvykle také rychle zanikne a zbortí se.
Abyste zjistili, jak oslovit kvalitní cílovou skupinu, vciťte se do ní a pokládejte si otázky, které se netýkají vás a výhod, které plynou z případného úspěchu, ale lidí, bez kterých by to nikdy nešlo. Kdo jsou vaši ideální čtenáři? Jak jim můžete pomoci svými texty nebo produktem? Co si přejí a co hledají? Proč by měli právě u vás zůstávat a proč právě vaše texty nejsou jen další z mnoha hovadin, na které narazí na internetu? To jsou všechno podstatné otázky, bez jejichž odpovědí se dál neposunete. Myslete na své čtenáře a dejte jim to, co byste chtěli vy od někoho jiného.
Jak oslovit čtenáře
Především bych doporučil psát o věcech, které jsou pro vás samotné důležité. Pravděpodobně budou důležité i pro někoho dalšího. Nemyslete si, že svými texty pak zaujmete jen cílovou skupinu. Ta je pro vás sice primární, ale nabaluje se na ní ještě tzv. zájmová skupina. Cílová skupina je ta, na kterou se zaměřujete, kdežto zájmová skupina je ta, kterou pak skutečně oslovíte. Nabalíte na vašeho průměrného čtenáře také spoustu nových.
I kdyby se vám zdálo, že nikoho neoslovujete, možná by vám pomohla utěšující myšlenka, že lepší než zavděčit se všem, je zavděčit se alespoň sám sobě. Je jistě skvělé vybudovat komunitu, ale k čemu to je, pokud se komunita stane vaším pánem, respektive pokud se neřídíte tím, co psát chcete, ale vaše motivace vychází jen z marketingového účelu, co by chtěli slyšet ostatní.
V takovém případě pak totiž už nejste autorem, ale jen otrokem toho, co chtějí ostatní. Vždy rád opakuji, že to, co lidi skutečně přitahuje, je osobitost. Člověk, který má názory a stanoviska, a tedy není "kam vítr, tam plášť", jen aby se zavděčil. Jeden citát říká, že je mnohem lepší, když vás ostatní nemají rádi za to, jací jste, než aby vás měli rádi za to, co nejste.
Jak získat čtenáře
Budu hovořit ze svých zkušeností a trochu se i pochlubím, že své čtenáře považuji za velmi inteligentní a podporující skupinu. Možná jich nepřibývá po stovkách, ale jsou to ti lidé, kteří vám napíšou dlouhé emaily, kteří se s vámi baví o tématech, která nejsou vždy mainstreamová nebo kteří vás jednoduše motivují. Proto si dovolím malou odbočku tak, že vyjadřuji vděčnost vám všem, kdo se do této skupiny řadíte.
Nicméně abych sdílel své zkušenosti ohledně toho, jak jsem k takovým čtenářům přišel, musím na první místo vyzdvihnout moc médií. Důležité je se zapojovat do komunit a skupin lidí, kteří konzumují rádi to, co jim naservírujete. Já to dělám například tak, že sdílím své články do spisovatelských nebo čtenářských skupin na Facebooku, dříve jsem byl také aktivní na Youtube, kde jsem mluvil o tématech z mých knih a v neposlední řadě mám i svůj osobní Instagram pro ty, co by mě chtěli znát třeba jinak než jako Jerryho Writera.
Sílu sociálních sítí není radno podceňovat. Nejen že je to místo, kde se s vámi mohou čtenáři prakticky ihned spojit, ale mohou vás i sdílet dál a doporučovat. Dejte jim záminku, že za to stojíte. Nabídněte jim něco, co jinde nenajdou (já tak například zdarma nabízím e-booky, které mohou přilákat lidi, kteří se zajímají o stejné věci jako já a o kterých s nimi pak mohu diskutovat).
Je to o stejném smýšlení
Je úžasný pocit, když se obklopíte lidmi, kteří smýšlejí stejně. Našel jsem tímto způsobem mnoho začínajících spisovatelů, filozofů, INFJ osobností nebo lidí, kteří čtou stejnou literaturu jako já. Zároveň je motivací slyšet, když vám někdo napíše, že určité věci vidí stejně. A ještě lepší pocit je, když si někdo přečte mou knihu a třeba ji i pochválí.
Myslím, že dobrá cílová skupina skutečně vychází ze stejného smýšlení. Podobné přitahuje podobné. Vrána k vráně sedá. Věřím, že když je někdo upřímný ve svém jednání, přitahuje k sobě i další upřímné lidi. Proto možná lidé, kteří se o psaní nebo o životní filozofii nezajímají, tento blog s opovržením zavřou a už se sem nikdy nevrátí, ale ruku na srdce – mělo by mi to vadit? Pokud nejsou mojí cílovou skupinou a jsou vlastně úplně jinde, než jsem já, nemá cenu se jim nijak přizpůsobovat. Cenu to má ve chvíli, kdy nechcete zklamat takové čtenáře, kteří vám jsou věrní a kteří od vás očekávají, že zůstanete sví.
Zajímáte se o tvůrčí psaní? Přečtěte si také zdarma můj e-book Psaní o tvůrčím psaní, který je složený z článků z mého blogu.
Skvěle napsané. Je spousta lidí se spoustou různých zájmů a tak si každý najde to své, co ho zajímá. :)
OdpovědětVymazatPři psaní blogu dost často člověk narazí na lidi, kteří mají stejné názory, lidi, kteří čtou stejné knihy, mají rádi stejnou hudbu, se kterými se dá na toto téma povídat. :)
To mohu jen potvrdit, blogování a další sociální sítě mi pomohly najít mnoho skvělých stejně smýšlejích lidí a motivující zpětnou vazbu, podobně jako tento komentář, za který jsem moc vděčný. Díky, zdraví Jerry! :)
Vymazat