V dnešním článku bych se chtěl zaměřit na mezinárodní bestseller, jehož se prodalo více než 15 milionů výtisků a u nás jej zrevidovaně vydalo nakladatelství BETA. Řeč je o příručce Jak získávat přátele a působit na lidi od Dalea Carnegieho. Kniha vznikla už v roce 1936, ale dodnes se drží na předních příčkách prodejnosti. Co je na ní tak úžasného?
Dale Carnegie – Kdo že to je
Člověk narozený v roce 1988 v Missouri a zemřel v roce 1955 v New Yorku. Americký spisovatel. Ne moc úspěšný herec. Novinář. Do největšího povědomí se ale dostal pravděpodobně jako poradce významných osobností, s čímž souviselo i jeho nadání působit na lidi. Mnozí by si taková tajemství manipulace možná nechali pro sebe, ale to není Daleův případ. Ten se své rady, jak jednat s lidmi, rozhodl zpeněžit.
Jak získávat přátele a působit na lidi
Nejspíš nemusím předlouze vysvětlovat, o čem tato kniha je. Dělí se celkem na 4 části, které jsou protkány jak teoretickými radami, tak nesčetnými příklady z praxe, kdy se Dale setkával s celou řadou známých osobností z americké historie. V první části se můžeme seznámit se základními způsoby jednání s lidmi, následuje 6 způsobů, jak se stát oblíbeným, jak získat druhé na svou stranu a jak být vůdčí osobností.
Knihu stojí za to prolistovat, ale nakonec zjistíte, že je celkem zbytečné číst ji úplně celou. Její přínos je především v tom, že shrnuje poznatky, které by nakonec logicky došly každému. Kniha se snaží promlouvat ke čtenáři v optimistickém duchu a namlouvá mu, že vše by měl člověk při jednání s lidmi myslet upřímně. Nakonec však zjistíte, že jde spíše o příručku, jak s lidmi manipulovat, než jak s nimi jednat – a to vše zabalené do hezky vypadajících příkladů, ve kterých jsou na konci všichni spokojení.
Mým cílem ale není knihu kritizovat za takovýto přístup, naopak si myslím, že je dost důležité, aby si ji každý přečetl právě z toho důvodu, aby mohl rozpoznávat, když se na něj někdo snaží tyto poučky používat za účelem něčeho dosáhnout.
Jak se stát oblíbeným – je vůbec dobré dávat takové rady? Usmívejte se, zajímejte se o druhé, oslovujte druhé jejich jmény, protože se jim to líbí; povzbuzujte druhé, mluvte hlavně o tom, co zajímá druhé... já vám nevím, ale zní mi to trochu jako návod, jak se stát oportunistou nebo pokrytcem. Některé věci z knihy by měly být samozřejmostí v běžném životě slušného člověka, nicméně autor je pokládá jako kroky k tomu dosáhnout nějakého egocentrického výsledku.
Ale znovu, přestože mi to tak zní, nelze upřít, že to tak ve světě chodí, stačí se podívat například na politiky, kteří tuto knihu určitě znají. A o tom to je, měl by ji totiž znát každý. A hlavně každý, kdo chce, aby ho měli lidé rádi, ať už je jakýkoli. V dnešním světě totiž často platí, že nezáleží na tom, co říkáte, ale jak to prezentujete.
Další knihy Dalea Carnegieho
Žebříčky prodejnosti Dale Carnegie drtí nejspíš už jen díky názvům, které působí jako "clickbait" na články: Jak prodat více a stát se skutečným profesionálem, Jak se stát úspěšnou vůdčí osobností, Jak překonat starosti a stres, Jak se radovat ze života a z práce, Jak správně myslet, jednat a mluvit. Dale Carnegie je zkrátka mistr svého oboru, protože jeho knihy jdou přesně za tím, co chtějí čtenáři slyšet, a vše má dozajista perfektně promyšlené. Jestlipak se ale společně s jeho knihami neztrácí ze života čisté a upřímné emoce.
Porad je to lepší kniha než 4 dohody nebo Trhak :) ale s článkem se dokážu ztotožnit :)
OdpovědětVymazatTak nedá sa s tebou z veľkej časti súhlasiť, osobne nie som moc veľký fanúšik týchto amerických self-help kníh, ale práve tento titul je, myslím, naozaj prelomový. Tak asi ako prvé by som ešte 1x zvýraznila, že kniha vznikla, ako píšeš, v roku 1936. V dobe, kedy nejaké predajné techniky či psychológia presviedčania ešte snáď oficiálne ani neexistovali. Genialita diela sa ti v dnešných dňoch môže zdať troška zatienená všetkými informáciami, ktoré normálny človek pochytí z netu. Práve ten fakt, že je dobré si zapamätať mená ľudí, ak chceš, aby si oni pamätali teba, či nepoužívať slovíčko "ALE", no nahradiť ho slovíčkom "A" pri kritizovaní- sa v dnešnom svete stali už akousi mantrou či dobre známym faktom. No predstav si, aká bola spoločnosť v dobe vzniku tejto knihy. Asi nie je náhoda, že ju čítali skoro všetci úspešní lídri a je to akási biblia všetkých, ktorí chcú dosiahnuť na vysoké manažerské či marketingové posty. Hovoríš, že na všetko v knihe si rozumný človek príde tak nejako sám aj bez toho, aby knihu čítal. Hm, no ja neviem, ale mňa by nenapadlo, že ak chceš, aby ľudia súhlasili s veľkou vecou, tak z psychologického hľadiska je dôležité nechať ich súhlasiť najkôr s nejakou maličkosťou. To, že to niekto nazýva "pôsobenie na ľudí" a iný to nazve "manipulácia", to už je iná vec :) Podľa mňa je už z názvu jasné, že toto je kniha pre tvrdých obchodníkov a nie pre tých, čo chcú nájsť kamošov :) Možno to je dôvod, prečo ťa sklamala.
OdpovědětVymazatJe pravda, že je tam významná ta dobová souvislost, ale nějak se pořád nemohu ztotožnit s tím, že je to příručka hlavně o manipulaci. Možná pro ten pragmatický marketing to tak platí. Určitě nechci říct, že to není přelomová kniha, to už jsem psal v článku, ale jak píšeš, pro můj osobní přínos mi ta kniha dala spíš to, abych si dával pozor na lidi, kteří jejích technik využívají pro vedlejší záměry – a těch je dnes mnoho. Je nicméně jedině dobře, pokud v ní někdo našel něco víc. Já děkuji za komentář, zdraví Jerry :-)
Vymazat